Företagens motiv för att arbeta med biologisk mångfald – The Business Case for Biodiversity

Credit: S.Bower

Hur kan natur bevaras samtidigt som den exploateras eller används? Vad driver ett vinstdrivande företag att bry sig om biologisk mångfald? Dessa frågor stod på agendan under Business@Biodiversity Swedens nätverksträff i december.

Argument för biologisk mångfald i affärsmodellen

Företagsnätverket gästades av två internationella företag som båda har satt mål för Biodiversity Net Gain i sina affärsmodeller: att efterlämna natur och biologisk mångfald i ettbättre skick.

Det brittiska byggföretaget Balfour Beatty (omsättning 6,9 md euro) representerades av dr. Julia Baker, Biodiversity Technical Specialist. Hon lyfte övertygande argument för att inkludera frågor om biologisk mångfald i affärsmodellen – bland annat att vi inte längre kan ta gratis leveranser av naturkapital och ekosystemtjänster (till exempel mark och vatten) för givet.

UPM första skogsbolaget att satsa på Net Gain

UPM (omsättning 10 md euro) är det första skogsföretaget i världen som lanserat målet att uppnå Biodiversity Net Gain. Företagets hållbarhetsstrateg Matti Majärvi deltog i nätverksträffen.

– Beslutet baserades på en förståelse för att all bio-ekonomi är beroende av biologisk mångfald – utan den finns ingen skogsproduktion, förklarade han.

För nätverkets medlemmar presenterade han sedan UPM:s strategier och åtgärder för att uppfylla målen till år 2030.  

Du som är medlem får en fullständig sammanfattning av nätverksträffen i nyhetsbrevet för januari 2019.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s